TaVIE - Kompetenciamérés mérnökhallgatóknak

Global competency test tool for engineers

Kompetenciafejlesztés a mérnökképzésben konferencián részletes bemutatásra került a projekt és eredményei

 A Tools for Enhancing and Assessing the Value of International Experience for Engineers (TAVIE) EU projekt keretében létrehoztak egy honlapot, amelyen a mérnök hallgatók felmérhetik, hogy a globális munkaerőpiacon rendelkeznek-e a megfelelő és elvárt kompetenciákkal.

A honlap elérhetősége

A BME egyik európai uniós projektje, a „TaVie” (Tools for Enhancing and Assessing the Value of International Experience for Engineers) egy hároméves időtartamra létrehozott stratégiai partnerség, amelyet öt Erasmus+ partneregyetem hozott létre. A programot a spanyoloszági UPM egyetem (Universidad Politecnica de Madrid) koordinálja, hozzájuk kapcsolódik négy további egyetem: a francia Ecole Centrale de Nantes, a svéd Kungliga Tekniska Hoegskolan, az olasz Universita degli Studi di Trento és a BME.

 

A „TaVie” projekt lényege, hogy különböző eszközökkel erősítse és értékelje a mérnökök nemzetközi tapasztalatait,  nemzetközi fontosságú képességeit. Kérdőívek kidolgozásával összegyűjtöttük a szükséges és elvárt képességeket, amelyek nemcsak egy nemzetközi adatbázisba, hanem az egyetemek kurrikulájába való beépítése, illetve a cégek felvételi eljárásába való beépítése is hosszútávú cél. Ennek a projektnek a keretében került megrendezésre az a kerekasztal beszélgetés, amelyen a BME oktatói mellett két cég képviselője is megfogalmazta elvárásait a végzős hallgatók felé, a MechatroMotiv és a Vodafone.

 

English summary:

The TAVIE Project

The TA VIE project stems from a collaboration of five European Higher Education Institutions (HEIs): Universidad Politécnica de Madrid (UPM) in Spain, KTH Royal Institute of Technology (KTH) in Sweden, École Centrale de Nantes (ECN) in France, Budapesti Muszaki es Gazdasagtudomanyi Egyetem (BME) in Hungary, and Università degli Studi di Trento (UniTrento) in Italy. The chosen countries allow a comparative perspective of different European countries with different educational systems and labor market conditions. The European Commission invested fundamental resources in the form of, for example, public policy initiatives focusing on the New Skills Agenda. Nowadays, the educational expansion process contributes to the improvement of the quality of educational pathways and reaches many more individuals from various social and economic backgrounds, expanding their opportunities. One of the consequences is that today technical skills alone are not sufficient anymore, and the labor market has enlarged the list of competencies required. Another sort of competence is required in a growing number of occupations, which is the ability to communicate across disciplines, systems, and cultures, as well as self-knowledge. The TA VIE project aims to identify those competencies currently essential to working in multidisciplinary and international contexts and to measure them. The project is an example of the academic effort to contribute to the development of global competencies among students and young professionals. The underlying assumption is that several skills and attitudes can change and improve after international mobility. The general objective of TAVIE is to develop internationalization strategies and tools for enhancing and assessing global competencies for engineering students and alumni, promote embedded mobility schemes and enforce their quality, and strengthen employability through cooperation across national and organizational borders.